Zapraszam do zagrania :)
http://learningapps.org/display?v=pz80ice6c16
15.05.2016r Klaudia.M
Zapraszam na wypełnienie mojej aplikacji. ☺
http://learningapps.org/display?v=pksfw2dg516
03.06.2015r. Amelia D
Wielką literą piszemy
Początek wypowiedzenia (zdania lub równoważnika zdania)
Cudownie. Jedziemy na wakacje.
imiona i nazwiska ludzi, imiona zwierząt, bohaterów literackich i filmowych, postaci z gier komputerowych itp.
Karolina Kowalska, Burek, Baba-Jaga, Koziołek Matołek
nazwy geograficzne: kraje, miasta, regiony, dzielnice, rzeki
Polska, Wadowice, Małopolska, Nowa Huta, Skawa
nazwy mieszkańców planet, kontynentów i krajów
Marsjanin, Azjata, Chińczyk
Nazwy mieszkańców miast piszemy małą literą
gdańszczanin, wadowiczanin
pierwszy wyraz w tytułach różnych dzieł: książek, obrazów, utworów muzycznych, filmów itp.
"W pustyni i w puszczy", "Epoka lodowcowa"
wszystkie wyrazy w tytułach czasopism (prócz spójników i przyimków)
"Wiedza i Życie"
Jeśli tytuł czasopisma nie odmienia się w zdaniu, wszystkie wyrazy oprócz pierwszego zapisujemy małą literą
"Żyjmy dłużej"
nazwy świąt
Trzech Króli, Boże Narodzenie
Jednak nazwy obyczajów zapisujemy małą literą.
andrzejki
Za względów uczuciowych wielką litera możemy zaczynać wyrazy pisane zazwyczaj małą literą, np. w liście lub życzeniach
Kochana Babciu, Dla naszej Pani.
04.05.2015r Blog, podsumowanie.
" + " Na blogu ortograficznym nauczyliśmy się zasad ortografii, poznaliśmy
wiele wierszyków, dyktand i rebusów dotyczących ortografii .Nareszcie umiemy
wstawiać zdjęcia w nasze wpisy , oraz dodawać posty w naszą zakładkę.
" - " Jedyna rzecz, która nam nie wychodzi to współpraca nad którą pracujemy.
" >" Zamierzamy jeszcze ożywić naszą zakładkę i dodawać częściej wpisy.
Nikola, Klaudia,Amelka , Magda
03.05.2015r Nikola.S
Dziś znalazłam kilka stron dotyczących gier i zasad ortograficznych.
Gry: http://pisupisu.pl/ http://www.ortofrajda.pl/gry_on_line.htm
23.04.15r
Ostatnio na lekcji języka polskiego robiliśmy ćwiczenia utrwalające zasady pisowni z "nie". Oto jedno z nich.
Na dworze szalała burza. Mama była niespokojna. Obawiała się nie szczęścia ,ponieważ Bartek nie wrócił jeszcze do domu. Nie posłuszna wyobraźnia podsuwała jej nieprzyjemne obrazy nie pokój i pewność wzmagały niezwykle głośne grzmoty i nieznośne wycie wiatru.
-To był nie najlepszy pomysł,by pozwolić mu dziś iść do kina,to po prostu nierozsądne i nieodpowiedzialnie !-nie dowierzała własnej nie roztropności.Nagle drzwi nieśmiało się otworzyły i ukazała się w nich nie duża sylwetka chłopca.-Już jestem-powiedział.-To przecież nie pierwsza taka burza ,mamusiu!
Klaudia
Były sobie „ó” i „u”.
Wciąż psociły ile tchu –
Sprzeczały się z Ortografią,
do jakich wyrazów trafią.
„Ó”, wpadło do psiej bódy,
ale tam były nódy
i Bórek cały ródy
i cztery pchły paskódy.
Sypały się dwóje w dzienniku
z powodu małych psotników,
a one wciąż pełne figlików,
a one wciąż pełne uników…
Któż znajdzie psotnego dószka,
co wkradł się nawet do łużka?
Och, Ortografia to zrobi –
ma coś w zanadrzu – Słownik
Nikola 20.04.2015 r
15.04.15r. A.Dziedzic
Znalazłam dyktando które pisaliśmy trochę wcześniej,było ono z H i CH. Popełniłam 4 błędy ortograficzne i jeden interpunkcyjny.
POPRAWA WYRAZÓW
To jest te dyktando BŁĘDNIE
zahrypnięty,
przeciesz,
horoba,
łużko,
POPRAWNIE
zachrypnięty,
przecież,
choroba,
łóżko,
10.04.15r MagdalenaW Wielką literą piszemy:
09.04.15r. A.Dziedzic
To ten link z 2 grami które zrobiłam.
http://learningapps.org/display?v=pvbz7v7hj01
http://learningapps.org/display?v=pvottbgd101
Rz piszemy w zakończeniach wyrazów:
Wyjątki:
Ż piszemy po literach: l, ł, r, n
08.04. 5r. A.Dziedzic
Dzisiaj na lekcji Języka polskiego pani zrobiła nam małe dyktando z rz i ż.
Popełniłam aż 6 błędów ortograficznych, dlatego podam wam bardzo fajne i przydatne
wierszyki aby zapamiętać ich pisownie.
BURZA
Z burzą kojarzy się dwóch zjawisk para.
Błyskawica i piorun - powiesz pewnie zaraz.
Świetnie! Ktoś dorzuci: deszczyk i wicherek,
a ja dodam jeszcze: para dwóch literek,
bo burzę piszemy przez er i przez zet,
tę parę "er zet" w burzy zapamiętasz wnet
ZBOŻE, ŻYTO, RYŻ
Ryż, żyto, owies, jęczmień, pszenica
wszelkiego zboża pełna piwnic.
A w kilku z tych słów: ryż, żyto i zboże
zauważyłeś już sam to być może
nad "zet" tkwi mała okrągła kropeczka
tak jak w tych zbożach - małe ziarneczka.
PSZENICA I PSZCZOŁA
Pszenica i pszczoła to znany wyjątek,
który zapamiętasz na dobry początek,
bo tu nietypowo - po "pe" piszesz "esz".
Jeśli nie wiedziałeś, to teraz już wiesz.
30.03.2015r. A.Dziedzic
Zasady pisowni wyrazów z "ą", "ę", "em", "en", "om" i "on"
Litery ą, ę piszemy głównie w wyrazach rodzimych, np.: dąb, ząb, ręka. Podobną pisownię stosujemy w wyrazach zapożyczonych, jeśli zostały one mocno przyswojone przez język polski, np.: ląd, kolęda, pędzel.
Przed f, w, s, z, ś, ź, sz, ż, ch piszemy, zgodnie z wymową, ą i ę. Np.: gęś, wąsy, brązowy.
Niezgodnie z wymową piszemy ą i ę przed p, b, t, d, k, g, c, dz, cz, dź, ć, dź. Np.: kąpać, tęcza, kępa. Podobnie pisze się przed ł, l w zakończeniu form czasu przeszłego, np.: wziął. Również niezgodnie z wymową piszemy ę w takich formach: imię, cielę, się, cię, matkę, babkę, idę, jadę.
Grupy: om, em, on, en piszemy w wyrazach zapożyczonych, jeszcze niezupełnie przyswojonych. Zgodnie z wymową pisze się om, em przed p, b, np.: bomba, plomba. Tę samą ortografię stosuje się przed t, d, c, cz, k, g, np.: konto, koncert, renta, Kongo.
NIEZGODNIE Z WYMOWĄ piszemy om, em, on, en przed f, w, s, z, sz, ch, np.: komfort, benzyna, sensacja.
W wyrazach rodzimych on, en piszemy przed przyrostkami -ka, -ko, np.: okienko, słonko.
Podam też fajne i przydatne strony na które warto zajżeć.
http://www.ortografka.pl/pisownia-a-i-e/tradzik/gra/labirynt
http://testwiedzy.pl/game/17300.html
http://lo47.szkoly.lodz.pl/publikacje/t_stepniak/4.htm
18.03.2015r.
Wczoraj pisaliśmy dyktando z ą,ę,en i em.Ja dostałam 5- , ponieważ popełniłam
błąd ortograficzny był to wyraz: nierentownie napisałam go przez ę więc zrobię z nim
zdanię. Jaś jednak pomyślał , że to nierentowne.
A.Dziedzic
K.Makowska 11.03.2015
Chciałam umieścić na blogu krzyżówkę o zawodach które pracują przy filmie. :) Oto ona ! :)
1. Zajmuję się kosztami filmu.
2. Odpowiada za efekty dźwiękowe.
3. Jest twórcą dekoracji.
4. Wybiera z nakręconego materiału odpowiednie ujęcia.
5. Film który niedawno otrzymał Oscara.
6. Jest autorem zdjęć i odpowiada za oświetlenie planu.
7. Odpowiada za realizacje filmu.
8. Odgrywa rolę w filmie.
Oto ten wierszyk :
Gdy Henryk kichął, kuchni dobiegł huk ...okazało się , że ma uczulenie na hiacynty i chabry. Gdy nadszedł dzień świąt znalazł pod choinką helikopter na pilot, hulajnogę i stary hełm . Dzień po świętach poszedł z mamą na zakupy kupił sobie chorągiewkę i chustkę na zbliżający się mecz.
• "CH" piszemy gdy wymienia się na SZ:
o mucha - muszka, piechota - pieszo, ruchomy - ruszać, blacha - blaszka
• "CH" piszemy w wyrazach:
o chory, chlustać, chwalić, chować, echo, chaos, chór, cholesterol, charakter, choleryk, chronologia, chirurg, chemia
PISOWNIA WYRAZÓW z "H"
• "H" piszemy gdy wymienia się na G, Ż, Z, Ź, DZ:
o błahy - błazen, wahać - waga, druh - drużyna
• "H" piszemy w wyrazach:
o hipoteza, heroizm, hipika, historia, handel, herbata, hańba, hardy.
• "h" piszemy w wyrazach rozpoczynających się od hiper-, hipo-:
o hiperbola, hipokryta
K.Parda
N.Stasik.2015
Zasady pisowni z ''ji'' ''ii'' ''i''
Razem z grupą w ostatnim poście popełniliśmy błąd ortograficzny, ponieważ napisaliśmy ortografii przez jedno i, dlatego podajemy wam zasadę pisowni z ‘ji’ ‘ii’ ‘i’
'ji' piszemy:
w dopełniaczu, celowniku i miejscowniku rzeczowników liczby pojedynczej, w których zakończenie "-ja" występuje w mianowniku po spółgłoskach "c", "s", "z"
'i' piszemy:
w dopełniaczu, celowniku i miejscowniku rzeczowników liczby pojedynczej, w których zakończenie "-ja" występuje w mianowniku po spółgłoskach
17.02.2015
Dziś byliśmy u Amelki ,☺ pracowaliśmy nad projektem dotyczącym
ortografii. Zastanawialiśmy się jak to zrobić, doszliśmy do wniosku, że
podamy wam kilka stron dotyczących ortografii.
http://www.ortografka.pl/pisownia-rz-i-z/grzybiarz/test/test
http://pisupisu.pl/3/ortografia/rz-i-z-wybierz-nauka
http://sciaga.pl/tekst/123327-124-pisownia-rz-i-z
http://www.zasady-pisowni.dyktanda.net/
22.04.15r. A.Dziedzic
Pomyślałam ,że dzisiejszy wpis będzie o zasadach pisowni z nie łącznie i oddzielnie ,ponieważ nie mogę zapamiętać pisowni.
„Nie” piszemy łącznie w następujących sytuacjach MAM NADZIEJĘ ,ŻE JUŻ ZAPAMIĘTAM.
Z rzeczownikami,przymiotnikami.
nieszczerość, niepokój, niepowodzenie
Oto kiedy należy napisać „nie” oddzielnie:
- Przed czasownikami, liczebnikami, zaimkami.
- NP:nie zrobić, nie jeden, nie jesteś.
21.04.15r. A.Dziedzic
Dzisiejszy wpis będzie o zasadach pisowni z ó.
Znalazłam swój ilustrowany słownik ortograficzny, pomyślałam ,że podam wam zdjęcia.
OTO ONE
Wiersze z ó.Były sobie „ó” i „u”.
Wciąż psociły ile tchu –
Sprzeczały się z Ortografią,
do jakich wyrazów trafią.
„Ó”, wpadło do psiej bódy,
ale tam były nódy
i Bórek cały ródy
i cztery pchły paskódy.
Sypały się dwóje w dzienniku
z powodu małych psotników,
a one wciąż pełne figlików,
a one wciąż pełne uników…
Któż znajdzie psotnego dószka,
co wkradł się nawet do łużka?
Och, Ortografia to zrobi –
ma coś w zanadrzu – Słownik
Nikola 20.04.2015 r
To jest mój plakat z zasadami ortograficznymi który wisi na korytarzu szkolnym.
Magdalena W 16.04.15r
Teraz cała nasza szkoła uczy się ortografii
16.04.2015r. Nikola.S Amelka.D
Dziś byłyśmy u Amelki. Postanowiłyśmy, że dodamy zasady przed którymi stawiamy przecinek
ponieważ nie możemy zapamiętać ich pisowni.
Kiedy stawiamy przecinek?
Przecinek stawiamy, by oddzielić zdanie podrzędne od zdania nadrzędnego przed spójnikami, zaimkami, partykułami wprowadzającymi zdanie podrzędne.
Zawsze przed imiesłowem zakończonym na -ąc, -łszy, -wszy.
Wyjątek stanowi:
-wyraz wyjąwszy w znaczeniu oprócz.
-Sytuacja, gdy imiesłów jest poprzedzony spójnikiem lub zaimkiem względnym. Można wtedy nie postawić przecinka, aby podkreślić ciągłość.
Przecinkiem rozdzielamy zdania współrzędne bezspójnikowo, części zdania połączone bezspójnikowo.
Przecinek stawiamy przed spójnikami przeciwstawnymi, np.
a, ale, aliści, inaczej, jednak, jednakże, jedynie, lecz, natomiast, przecież, raczej, tylko, tylko że, tymczasem, wszakże, zaś, za to;
Przecinek stawiamy przed spójnikami wynikowymi, np.
więc, dlatego, toteż, to, zatem, stąd, wobec tego, skutkiem tego, wskutek tego, i (= więc, toteż), przeto, tedy;
Przecinek stawiamy po wyrazach oznaczających krzyk, np.
ach, halo, hej, ho, o, oj;
Nikola.S 15.04.2015r.
Znalazłam ciekawy link do strony z zasadami ortograficznymi, które są nam bardzo potrzebne http://www.zasady-pisowni.dyktanda.net/15.04.15r. A.Dziedzic
Znalazłam dyktando które pisaliśmy trochę wcześniej,było ono z H i CH. Popełniłam 4 błędy ortograficzne i jeden interpunkcyjny.
POPRAWA WYRAZÓW
To jest te dyktando BŁĘDNIE
zahrypnięty,
przeciesz,
horoba,
łużko,
POPRAWNIE
zachrypnięty,
przecież,
choroba,
łóżko,
10.04.15r MagdalenaW Wielką literą piszemy:
09.04.15r. A.Dziedzic
To ten link z 2 grami które zrobiłam.
http://learningapps.org/display?v=pvbz7v7hj01
http://learningapps.org/display?v=pvottbgd101
08.04.2015 Nikola.S
Dziś na lekcji ćwiczyliśmy zasadę pisowni z rz i ż więc podaję zasady:
Rz piszemy, gdy w wyrazach wymienia się na r, Rz piszemy w zakończeniach wyrazów:
- arz
- erz
- mierz
- mistrz
Wyjątki:
- wyrazy: bukszpan, gżegżółka, kształt, kszyk (nazwa ptaka), piegża (nazwa ptaka), pszczoła, Pszczyna, pszenica, pszenżyto,
- w przymiotnikach zakończonych na: - szy, - ejszy, np.: lepszy, nowszy, najlepszy, najnowszy, ładniejszy, mocniejszy, najładniejszy, najmocniejszy.
Ż piszemy po literach: l, ł, r, n
08.04. 5r. A.Dziedzic
Dzisiaj na lekcji Języka polskiego pani zrobiła nam małe dyktando z rz i ż.
Popełniłam aż 6 błędów ortograficznych, dlatego podam wam bardzo fajne i przydatne
wierszyki aby zapamiętać ich pisownie.
BURZA
Z burzą kojarzy się dwóch zjawisk para.
Błyskawica i piorun - powiesz pewnie zaraz.
Świetnie! Ktoś dorzuci: deszczyk i wicherek,
a ja dodam jeszcze: para dwóch literek,
bo burzę piszemy przez er i przez zet,
tę parę "er zet" w burzy zapamiętasz wnet
ZBOŻE, ŻYTO, RYŻ
Ryż, żyto, owies, jęczmień, pszenica
wszelkiego zboża pełna piwnic.
A w kilku z tych słów: ryż, żyto i zboże
zauważyłeś już sam to być może
nad "zet" tkwi mała okrągła kropeczka
tak jak w tych zbożach - małe ziarneczka.
PSZENICA I PSZCZOŁA
Pszenica i pszczoła to znany wyjątek,
który zapamiętasz na dobry początek,
bo tu nietypowo - po "pe" piszesz "esz".
Jeśli nie wiedziałeś, to teraz już wiesz.
30.03.2015r. A.Dziedzic
Zasady pisowni wyrazów z "ą", "ę", "em", "en", "om" i "on"
Litery ą, ę piszemy głównie w wyrazach rodzimych, np.: dąb, ząb, ręka. Podobną pisownię stosujemy w wyrazach zapożyczonych, jeśli zostały one mocno przyswojone przez język polski, np.: ląd, kolęda, pędzel.
Przed f, w, s, z, ś, ź, sz, ż, ch piszemy, zgodnie z wymową, ą i ę. Np.: gęś, wąsy, brązowy.
Niezgodnie z wymową piszemy ą i ę przed p, b, t, d, k, g, c, dz, cz, dź, ć, dź. Np.: kąpać, tęcza, kępa. Podobnie pisze się przed ł, l w zakończeniu form czasu przeszłego, np.: wziął. Również niezgodnie z wymową piszemy ę w takich formach: imię, cielę, się, cię, matkę, babkę, idę, jadę.
Grupy: om, em, on, en piszemy w wyrazach zapożyczonych, jeszcze niezupełnie przyswojonych. Zgodnie z wymową pisze się om, em przed p, b, np.: bomba, plomba. Tę samą ortografię stosuje się przed t, d, c, cz, k, g, np.: konto, koncert, renta, Kongo.
NIEZGODNIE Z WYMOWĄ piszemy om, em, on, en przed f, w, s, z, sz, ch, np.: komfort, benzyna, sensacja.
W wyrazach rodzimych on, en piszemy przed przyrostkami -ka, -ko, np.: okienko, słonko.
Podam też fajne i przydatne strony na które warto zajżeć.
http://www.ortografka.pl/pisownia-a-i-e/tradzik/gra/labirynt
http://testwiedzy.pl/game/17300.html
http://lo47.szkoly.lodz.pl/publikacje/t_stepniak/4.htm
18.03.2015r.
Wczoraj pisaliśmy dyktando z ą,ę,en i em.Ja dostałam 5- , ponieważ popełniłam
błąd ortograficzny był to wyraz: nierentownie napisałam go przez ę więc zrobię z nim
zdanię. Jaś jednak pomyślał , że to nierentowne.
A.Dziedzic
K.Makowska 11.03.2015
Chciałam umieścić na blogu krzyżówkę o zawodach które pracują przy filmie. :) Oto ona ! :)
1. Zajmuję się kosztami filmu.
2. Odpowiada za efekty dźwiękowe.
3. Jest twórcą dekoracji.
4. Wybiera z nakręconego materiału odpowiednie ujęcia.
5. Film który niedawno otrzymał Oscara.
6. Jest autorem zdjęć i odpowiada za oświetlenie planu.
7. Odpowiada za realizacje filmu.
8. Odgrywa rolę w filmie.
02.03.2014r.
Dziś podamy wam kilka linków do stron z u i ó które na pewno wam się przydadzą
Proponujemy też wejść na http://sjp.pwn.pl/
N.Stasik i A.Dziedzic
Historyjka 23.02.2015 A.Dziedzic
Na lekcji j.polskiego trzeba było stworzyć historyjkę z podanych obrazków .Niestety , ale nie mogę wkleić tego zdjęcia.
Oto ten wierszyk :
Gdy Henryk kichął, kuchni dobiegł huk ...okazało się , że ma uczulenie na hiacynty i chabry. Gdy nadszedł dzień świąt znalazł pod choinką helikopter na pilot, hulajnogę i stary hełm . Dzień po świętach poszedł z mamą na zakupy kupił sobie chorągiewkę i chustkę na zbliżający się mecz.
PISOWNIA WYRAZÓW z "CH"
24.02.2015• "CH" piszemy gdy wymienia się na SZ:
o mucha - muszka, piechota - pieszo, ruchomy - ruszać, blacha - blaszka
• "CH" piszemy w wyrazach:
o chory, chlustać, chwalić, chować, echo, chaos, chór, cholesterol, charakter, choleryk, chronologia, chirurg, chemia
o błahy - błazen, wahać - waga, druh - drużyna
• "H" piszemy w wyrazach:
o hipoteza, heroizm, hipika, historia, handel, herbata, hańba, hardy.
• "h" piszemy w wyrazach rozpoczynających się od hiper-, hipo-:
o hiperbola, hipokryta
K.Makowska N.Stasik A.Dziedzic K.Parda M.Wądołowska
28.02.2015
Udało mi się wykonać zadanie
K.Parda
28.02.2015 M.Wądołowska
Dowiedzcie się więcej o Ó.Wysłałam wam zdjęcie.
N.Stasik.2015
Zasady pisowni z ''ji'' ''ii'' ''i''
Razem z grupą w ostatnim poście popełniliśmy błąd ortograficzny, ponieważ napisaliśmy ortografii przez jedno i, dlatego podajemy wam zasadę pisowni z ‘ji’ ‘ii’ ‘i’
'ji' piszemy:
w dopełniaczu, celowniku i miejscowniku rzeczowników liczby pojedynczej, w których zakończenie "-ja" występuje w mianowniku po spółgłoskach "c", "s", "z"
-
w dopełniaczu liczby mnogiej rzeczowników, w których zakończenie "-ja" wystęuje w mianowniku liczby pojedynczej po spółgłoskach
- w dopełniaczu, celowniku i miejscowniku rzeczowników zakończonych w mianowniku na "ia", gdy wymawiamy "ji"
-
w dopełniaczu liczby mnogiej rzeczowników zakończonych w mianowniku na "ia", gdy wymawiamy "ji"
niektóre wyjątki: głębi (głębia), ziemi (ziemia)
'i' piszemy:
w dopełniaczu, celowniku i miejscowniku rzeczowników liczby pojedynczej, w których zakończenie "-ja" występuje w mianowniku po spółgłoskach
- w dopełniaczu, celowniku i miejscowniku rzeczowników zakończonych w mianowniku na "-ia", gdy wymawiamy "i"
- w dopełniaczu, celowniku i miejscowniku rzeczowników zakończonych w mianowniku liczby
- pojedynczej na "-ea" oraz w odmianie wyrazu "kolej"
17.02.2015
Dziś byliśmy u Amelki ,☺ pracowaliśmy nad projektem dotyczącym
ortografii. Zastanawialiśmy się jak to zrobić, doszliśmy do wniosku, że
podamy wam kilka stron dotyczących ortografii.
http://www.ortografka.pl/pisownia-rz-i-z/grzybiarz/test/test
http://pisupisu.pl/3/ortografia/rz-i-z-wybierz-nauka
http://sciaga.pl/tekst/123327-124-pisownia-rz-i-z
http://www.zasady-pisowni.dyktanda.net/
Nikola, Kamil, Amelka, Klaudia, Magda
Witajcie.
OdpowiedzUsuńWidać, że ta praca jest baaardzo potrzebna, ponieważ w Waszym poście znalazły się błędy ortograficzne. Znajdźcie zasady ortograficzne tłumaczące zasady pisowni następujący wyrazów: ortografii, parę(chociaż lepiej byłoby napisać zamiast parę stron, kilka stron). Bardzo dobrze, że znaleźliście ciekawe linki, ale pamiętajcie, aby umieszczać je jako hiperłącze, tak jest bowiem wygodniej dla szukającego.
Gratuluję, że rozpoczęliście pracę nad ortografią. Życzę sukcesów i wytrwałości:)
Fajne zasady!!! Robicie postępy w nauce ortografii taki jak i my wszyscy. Trzymajcie tak dalej! Paulina
OdpowiedzUsuńDziękujemy Paulino i postaramy się aby tak dalej myślę , że wy też robicie duże postępy
OdpowiedzUsuńTrzymajcie się Amelka